Vrouwenkoor Cantabile bracht een ode aan de lente

Hoogeveen – Ondanks “concurrentie” van het Eurovision Songfestival was De Schutse zaterdagavond goed gevuld om naar het lenteconcert van Cantabile te luisteren. Dit ruim 20 jaar bestaande koor staat al die tijd onder leiding van Gerrit Jan Rutgers, die er voor borg staat dat de kwaliteit hoog blijft,  maar ook de gezelligheid ontbreekt niet. Ook deze avond was er een voorbeeld van. Het programma was afwisselend en zag er ook qua lay-out mooi uit.

Begonnen werd met 4 Folksongs van de Engelse componist Ralph Vaughan Williams. De stemmen mengden goed en de begeleiding van pianiste Nettie Vening was zoals altijd accuraat. Als rode draad liepen 3 liederen van Gioachino Rossini. De eerste was La Fede (Het Geloof). Het stelde hoge eisen aan het koor. Vooral de sopranen blonken uit in de zeer hoge registers. Als onderbreking speelde Nettie Vening solo, bescheiden zoals het hoort, 3 delen uit de Kinderszenen van Robert Schumann. Deze keer zonder beelden erbij op de achtergrond. Daarna volgde weer muziek van Schumann; drie a capella liederen uit “Gesänge für Frauenstimmen” werden goed verstaanbaar ten gehore gebracht. En vrolijk, als contrast met de voorgaande pianosolo.

Vervolgens was het weer tijd voor de rode draad, een lied van Rossini, genaamd “La Carità” (de Liefdadigheid). De sopraansolo werd in het begin iets onzeker gezongen door Hanneke Giethoorn. Maar het werd wel beloond met een iets te vroeg applaus. 
Het viooltalent van Marilin Jonkman konden we al eerder horen in de Tamboer met het orkest van Cor Bakker. Ook hier speelde ze, nu begeleid door Nettie Vening, overtuigend het prachtige “Meditation de Thaïs” van Jules Massenet. Douze points om in Eurovisietermen te blijven. Van een andere Franse componist, Gabriël Fauré, klonk vervolgens “Le Ruisseau”. Het kabbelen van het beekje werd verzorgd door de piano; Henny Visscher zong de sopraansolo bij het koor verdienstelijk. 

Het laatste lied van Rossini, “La Speranza” (de hoop) klonk statig en had een mooie modulatie. Daarna was het tijd voor het laatste instrumentale intermezzo; Marilin Jonkman werd bijgestaan door haar lerares Hellen Hoorn en natuurlijk Nettie Vening in 3 traditionele, romantisch klinkende stukken van Dimitri Shostakovitsch. Leuke muziek! Cantabile sloot het concert af met werken van een andere Russische componist, Sergei Rachmaninoff. Zes Russische liederen (de vertaling werd steeds van tevoren gegeven) werden met genoeg Russisch temperament uitgevoerd. 

Meer informatie over het koor vindt u op http://www.vrouwenkoorcantabile.nl

<

p style=”text-align: justify;”>

Dit bericht is geplaatst in Cultuur, Muziek. Bookmark de permalink.