Juli

Aflevering 28  2e jaargang (07 jul 2019)
Juliana de Bazuin Hollandscheveld was in Denemarken
ELIM – Wat een rare titel zult u denken? Nee het is geen Drentsdialect, maar Deens. Het orkest van Juliana de Bazuin is in Denemarken geweest, hetgeen natuurlijk een hele beleving is, want met een compleet orkest even naar Denemarken is niet alledaags.
In deze aflevering van “Met Koopman op pad” vertellen enkele orkestleden over deze belevenis en natuurlijk over hun muziek en instrumenten. Muziek is een universele taal waarbij er geen bijzondere vaardigheden en kennis nodig is om ervan te kunnen genieten en elkaar te kunnen begrijpen. Kijk naar deze aflevering van “Met Koopman op pad” en u zult begrijpen waarom.
Aflevering 29-a  2e jaargang (10 jul 2019)
Sterke Pullebok-lossers gezocht voor historische wedstrijd
HOOGEVEEN – De bokken met pullen voeren tot begin jaren zeventig nog door de vaarten. We noemen ze in Hoogeveen de melkbussen waar vroeger de melk mee naar de DOC werd gebracht. En dat ging met een bok, een platte schuit. Tijdens de Hoogeveense Historische Happening op zaterdag 13 juli is er een wedstrijd : “wie wordt de Pulleboklosser van het jaar”.

Albert Wolting: “Ik ben altijd op zoek naar dingen die bij Hoogeveen passen. Typischer dan een Pullebok is er niet. En daar zijn we mee aan de slag gegaan.” In dit filmpje, gemaakt door team “Met Koopman op pad” roept Johan Bisschop op tot meedoen aan deze wedstrijd die zaterdag wordt gehouden in Hoogeveen.

Komende zondag 14 juli komt de wekelijkse videorubriek Met Koopman op pad met de boekpresentatie van Albert Metselaar over de Pullevaarders en de Pulledagen van Hoogeveen. 21 juli komt deze videorubriek met een verslag van deze historische wedstrijd. Het delen van deze oproep en alle filmpjes van Koopman op pad wordt zeer gewaardeerd.Aflevering 30 2e jaargang (14 jul 2019)
Pullevaarders en Pulledagen in Koopman op pad
HOOGEVEEN – De Pullekoorts is weer uitgebroken, zeker nu we dankzij Albert Metselaar zijn nieuwste boekje er alles over hebben gelezen. “Koopman op pad” was bij de druk bezochte boekpresentatie in ‘t Schippershuus Hoogeveen.

Een aflevering die je moet zien om meer te weten te komen over de Pullevaarders en het ontstaan van de Pulledagen van Hoogeveen. Wil je er echt alles over weten, koop dan snel het boekje geschreven door Albert Metselaar bij de HEMA in Hoogeveen. Om de prijs van het boekje hoeft niemand het te laten. Volgend week is er een aflevering over Pullebok-loswedstrijd: In de nabijheid van de maritieme markt wordt/werd de Pullebok-loswedstrijd gehouden. Er komt / was een steiger waaraan een bok (boot) met twintig volle melkbussen ligt/lag afgemeerd. Een Pulle weegt per stuk ongeveer 35 kilo. Wie kan het snelst alle pullen uit de bok lossen? Hij of zij krijgt/kreeg de titel ‘Pullevaarder 2019’. Johan Bisschop, de voorzitter van de Historische Kring Hoogeveen, zal hierover vertellen aangevuld met beelden over deze 13e juli 2019 waarin Hoogeveen in de historische modus staat/stond. Normaal zijn de wekelijkse afleveringen van deze videorubriek op zondag, maar speciaal voor deze historisch dag en de ontstane Pullekoorts is de aflevering van deze week al op zaterdag te zien.”.

Pullevaart
Vervoer van melkbussen (pullen) per bok naar de zuivelfabriek in Hoogeveen. Vanaf 1896, toen de melkfabriek in Hoogeveen in bedrijf werd gesteld, werden de melkbussen per bok uit Geesbrug, Nieuw-Balinge, Nieuweroord, Hollandscheveld, Echten, Noordseschut en Alteveer bij de boeren opgehaald en naar de fabriek gebracht. In 1950 werden bijv. door dertig pullevaarders bij ruim achttienhonderd boeren melk opgehaald. De ochtendmelk en de melk van de vorige middag werd vroeg in de morgen ingeladen. Rond tien uur kwamen de bokken bij de melkfabriek. Tijdens de verwerking in de fabriek bezorgden de pullevaarders pakjes en deden allerlei boodschappen voor de Hoogeveners. Aan het begin van de middag konden de pullen weer teruggebracht naar de boeren die de overgebleven ondermelk in het veevoer verwerkten.

De pullevaarders werkten op jaarcontracten waarbij de vervoersafstand, het aantal bediende boeren en de hoeveelheid vervoerde melk de hoogte van het salaris bepaalden. Tweemaal per maand werd het loon uitbetaald. Na de demping van de kanalen en de opkomst van het wegvervoer verdween de pullevaart in het begin van de jaren ’70 van de 20e eeuw. Tegenwoordig worden er in Hoogeveen elke zomer de ‘Pulledagen’ georganiseerd waarbij allerlei activiteiten plaatsvinden.